Ahad, 25 Mac 2018

KULIT KUSAM SELEPAS BERSALIN KEMBALI BERSERI


set kusam shaklee



Sepanjang hamil, ramai wanita sukakan kulit mereka yang blushing dan berseri-seri tetapi ramai yang terkejut melihat kulit mereka yang kusam selepas bersalin.

Jika ia berlaku, jangan risau kerana ini adalah perkara biasa. Apakah punca perubahan kulit selepas bersalin?

4 MASALAH KULIT BIASA SELEPAS BERSALIN

Berita baiknya, semua masalah kulit ini akan berkurangan secara semulajadi tetapi  memerlukan penjagaan dan perhatian yang sewajarnya bagi mengelakkan timbul akibat yang lebih serius.

Jom kita lihat beberapa masalah kulit biasa yang berlaku selepas bersalin:

1. Melasma

Melasma memberi kesan kepada hampir 50% wanita selepas bersalin. Kulit muka akan membentuk tompok berwarna gelap. Ia akan lebih ketara di bahagian pipi dan dahi. Keadaan ini berlaku kebanyakkannya disebabkan peningkatan pigmentasi. Melasma memang akan membuatkan wajah seseorang itu kelihatan sangat kusam, gelap dan tak berseri.

2. Perubahan tekstur kulit dan jerawat

Oleh kerana tekanan, keletihan dan perubahan hormon yang tinggi berlaku di dalam badan, perubahan pada kulit selepas kehamilan adalah perkara biasa. Ada kemungkinan timbul jerawat secara tiba-tiba atau tekstur keseluruhan kulit anda menjadi kusam selepas bersalin.

3. STRETCH MARKS / URAT SPIDER DI MUKA
Stretch mark atau tanda regangan adalah masalah kulit biasa selepas kehamilan dan bersalin, disebabkan oleh peregangan kulit akibat peningkatan berat badan. Ia akan kelihatan pada bahagian perut, paha, pinggul dan kaki. Wanita yang lebih muda lebih cenderung untuk mendapat stretch mark atau tanda regangan berbanding dengan wanita yang lebih tua.
Selain itu, ada juga orang yang akan mengalami timbulnya urat @ pembuluh darah kemerahan pada muka. Ini pula disebabkan oleh perubahan hormon semasa hamil.
  
4. KULIT MENJADI TERLALU SENSITIF / KERING DAN FLACKY (BERKUPING / MENGELUPAS)
Sekali lagi, disebabkan oleh perubahan hormon berlebihan yang berlaku di dalam badan, anda mungkin mengalami kulit yang lebih sensitif. Ia mungkin mudah terbakar ketika berada di bawah sinar matahari atau kulit anda mungkin mudah teriritasi terhadap banyak perkara seperti detergen, klorin, dan sebagainya.

Bagaimana Nak Atasi Masalah Kulit Kusam?

1. SR Vitamin C

vitamin c shaklee


Tinggi dengan antioksidan jadi ia akan membantu melindungi kulit dari radikal bebas seperti sinar uv dan penemaran. Juga berkesan  untuk mencerahkan dan menaikkan seri wajah.

2. G La Complex

g la complex shaklee


G La complex merupakan makanan tambahan yang sangat penting untuk kaum wanita kerana berkait rapat dengan hormon. Apabila hormon stabil, kesihatan dalaman dan masalah kulit juga akan turut selesai. G La juga bertindak sebagai pelembap kulit dan mencantikkan kulit, kuku dan rambut.

3. Energizing Soy Protein (ESP)

esp shaklee


Kandungan asid amino dalam ESP Shaklee membantu menggantikan sel-sel kulit yang rosak kepada yang baru agar wajah nampak berseri, segar dan tona kulit sekata, tidak kusam. ESP juga membantu menguatkan struktur kolagen dalam kulit dan melambatkan proses penuaan. ESP juga bertindak sebagai milk booster dan pemberi tenaga buat ibu-ibu yang menyusukan.

Lokasi: Malaysia

0 ulasan:

Catat Ulasan