Selasa, 13 Mac 2018

7 BENDA YANG BUAT KULIT MUKA KITA ROSAK

MUKA ROSAK?!

Baca tajuk pun kita rasa sudah kecut perut, apatah lagi kalau betul-betul terjadi! Bayangkan wajah kita yang elok sempurna tiba-tiba berubah jadi semakin teruk, pasti kita taknak kan. Tice ibaratkan seperti kereta yang semakin lama jika tidak dijaga dengan baik, akan pudar warnanya, dan tak mustahil ada kesan calar balar yang banyak serta paling takut kemek teruk gara-gara eksiden. 

muka rosak, jerawat

Perasan atau tidak, pada zaman kanak-kanak, luka yang kita alami sekejap sangat dah sembuh tapi bila semakin dewasa, alahai..siap pakej tinggalkan parut lagi.

Pada waktu yang sama, kulit muka kita sentiasa terdedah dengan benda-benda yang boleh tambahkan lagi kerosakkan yang sedia ada. Belum sempat pulih, ditambah dengan kerosakkan lain,umpama kulit muka kita sentiasa dalam proses penyembuhan. 

1. Penggunaan kosmetik yang mengandungi bahan kimia, kesannya boleh menghakis dan merosakkan kulit.
2. Kurang senaman. Ikut kajian, mereka yang kurang bersenam, aliran darah kurang sampai ke muka seterusnya kulit jadi kurang nutrient.
3. Kurang minum air punca kulit rosak dan jadi kering
4. Terdedah kepada cahay matahari(sinar ungu tinggi)
5. Klorin yang tinggi seperti di swimming pool
6. Stress dan selalu marah antara punca wajah cepat tua 
7.Kurang nutrient dan pola pemakanan yang tidak sihat

Jadi, bolehlah periksa apa yang setiap hari kita buat mengundang ke arah kerosakkan kulit. Tips tice, pergi depan cermin, perhatikan setiap inci wajah, ada tak jerawat ke, atau jeragat atau garis halus. Kalau ada tu petanda kulit kita mula rosak!

Post seterusnya tice akan kongsikan tips bebas jerawat. Nantikan ok!


Lokasi: Malaysia

0 ulasan:

Catat Ulasan