Rabu, 13 September 2017

Detik-Detik Rabun

Tangan tidak berhenti gosok mata. Banyak persoalan timbul dalam hati, kenapa kabur ni? Skrin komputer ni rosak ke? Segera ku panggil Haji, technician pejabat dan katanya computer takde masalah. Sudah, apa kena dengan mata ni? Keluarga bukan jenis rabun.

Gagahkan diri pergi ke kedai mata dalam Plaza Angsana, JB dan confirm! Saya rabun dengan power 150 dan silau 50! Saya paling tak suka jika ada benda duduk atas muka, rasa rimas. Huhu.. nampaknya kena mulakan pencarian untuk buat spek mata baru dan julung kalinya!

Waktu di JB, saya tidak sempat untuk tempah spek mata baru gara-gara sibuk menyiapkan thesis dan persediaan pembentangan viva di samping sibuk menjaga arwah nenek di CCU. Saya hampir terlupa yang mata saya ini akan jadi lebih kabur. Kemuncaknya, sewaktu saya tengah shopping, saya rasa sangat sakit melihat barang-barang jualan yang ada banyak warna, rasa nak tutup saja mata! Berdeyut-denyut sakit tak berhenti. Keluar daripada shopping mall, saya fikirkan suah berakhir tetapi tidak, lampu-lampu jalan membuatkan pandangan saya semakin kabur dan kepala semakin berdenyut.

Beberapa hari kemudian, barulah saya pergi ke kedai spek mata dan bermulalah episod si gadis berkaca mata (huhu). Pasti kawan-kawan yang rabun alami masalah yang sama macam saya, keluar kereta spek berkabus, bila bersenam spek berwap dan bertakung peluh dan membuatkan saya rasa sangat tidak selesa!



Lagi satu, keluarga saya kata Nampak lagi matang bila pakai spek dari yang sebelumnya. Tudung pun dah tak kemas macam dulu. Macam-macam lagilah sehingga saya cuba makan #carotomax Shaklee dan selepas beberapa bulan..tadaaaaa…syukur ya Allah, selamat tinggal rabun!


Korang bayangkan kalau suatu hari, dalam saat genting spek mata tu pecah, pasti membahayakn nyawa sendiri dan orang lain kan? Kita buat pelaburan jangka masa panjang, daripada selang beberapa tahun buat spek bar, lebih baik sekiranya kita tingkatkan penglihatan kita ni kan. Duit spek mata tu boleh simpan untuk melancong atau buat haji. Siapa yang untung? Kita juga kan..hehe

2 ulasan:

  1. MasyaAllah,alhamdulillah nikmatnya bila dah x pakai spec. I feel you!!!

    BalasPadam
  2. Kann...sangat seronok..time kahwin tak perlu fikir nak pakai contact lens bagai, hehe..syukur alhamdulillah

    BalasPadam